Mastering چیست ؟ اهمیت آکوستیک محیط ، قسمت دوم
آکوستیک در میکس و مسترینگ
قسمت دوم
چرا محیط گوش دادن مهم است ؟
در قسمت اول مسترینگ چیست ؟ آشنایی کلی با مفاهیم مسترینگ پیدا کردید حال در قسمت دوم مقاله به مفاهیم دیگری از این پروسه مهم در ساخت موسیقی میپردازم
در این قسمت به اهمیت آکوستیک محیط در میکس و مسترینگ میپردازم و راه هایی را در جهت برطرف کردن مسائل و مشکلات ادیده ای که اکثر ما در استودیوهای خانگی و حتی حرفه ای خود درگیر آن هستیم ارائه میکنم
نسبت اتاق
نسبت و ابعاد محیط ، جنس دیوارها و سقف (آکوستیک) ، چیدمان اتاق ، اسباب و وسائل های اطراف ما ، همه به عنوان منعکس کننده و فیلتر صدا عمل میکنند و تغییرات زیادی را روی شکل سیگنال صوتی و قدرت صدا و بخش هایی از پهنای فرکانسی انجام میدهند و باعث تشدید و یا کم شدن آنها در پروسه انعکاس و شنوایی ما در میکس و مسترینگ میشوند .
در قسمت اول مسترینگ چیست ؟ آشنایی کلی با مفاهیم مسترینگ پیدا کردید حال در قسمت دوم مقاله به مفاهیم دیگری از این پروسه مهم در ساخت موسیقی میپردازم
در این قسمت به اهمیت آکوستیک محیط در میکس و مسترینگ میپردازم و راه هایی را در جهت برطرف کردن مسائل و مشکلات ادیده ای که اکثر ما در استودیوهای خانگی و حتی حرفه ای خود درگیر آن هستیم ارائه میکنم
نسبت اتاق
نسبت و ابعاد محیط ، جنس دیوارها و سقف (آکوستیک) ، چیدمان اتاق ، اسباب و وسائل های اطراف ما ، همه به عنوان منعکس کننده و فیلتر صدا عمل میکنند و تغییرات زیادی را روی شکل سیگنال صوتی و قدرت صدا و بخش هایی از پهنای فرکانسی انجام میدهند و باعث تشدید و یا کم شدن آنها در پروسه انعکاس و شنوایی ما در میکس و مسترینگ میشوند .
به یاد داشته باشید که ابعاد اتاق و چیدمان وسائل و تجهیزات کار برای ریکورد ، میکس و مسترینگ بسیار مهم و ضروری هستند و شما باید استانداردهایی را برای این کار رعایت کنید . برای مثال انجمن مهندسان صدای آمریکا ابعاد طلایی را برای این منظور استاندارد سازی کرده اند که پیشنهاد میکنم برای اطلاع از توضیحات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
Hight : ارتفاع در این تناسب عدد ثابتی میباشد . به طور مثال ارتفاع اکثر خانه ها و ادارجات 2.5 تا 3 متر نهایت ارتفاع دارد که ارتفاع مناسب در استودیوهای موسیقی هم اغلب در همین حدود مناسب هستند.
Width : عرض و پهنای اتاق میتواند عددی با تناسب متغیر بین 1.14 تا 1.6 باشد .
Length : طول و درازای اتاق میتواند عددی با تناسب متغیر بین 1.36 تا 2.33 باشد .
نکات مهم
نکته مهمی که در این قسمت به چشم میخورد این است که اتاق های مربع شکل یا با سقف کوتاه تر از 2 متر اصلا برای کار میکس و مسترینگ مناسب نیستند (اتاق مناسب) و پیشنهاد نمیشوند و حتی اتاق هایی که از طول عرض 2 متر کوچکتر هستند نیز همینطور ، چون هرچقدر طول و عرض اتاق کوچکتر باشد فرکانسهای محدوده باس بیشتری در معرض از بین رفتن و یا کنسل شدن قرار میگیرند . با یک فرمول ساده شما میتوانید ببینید که در اتاقتان چه فرکانسی در خطر از بین رفتن قرار دارد .
Speed Of Sound / 2L = ?
سرعت صوت (340 متر بر ثانیه ) تقسیم بر دوتای طول (طول اتاق را بر دو ضرب کنید)
Comb Filtering
ابعاد نامناسب اتاق ، آکوستیک نامناسب محیط و کالیبره نبودن اتاق همه و همه باعث از بین رفتن فرکانس باس و هارمونی های دیگر آن و انعکاسهای زیاد در محیط باعث پدیده Phase Interference و Comb Filtering و یا پیچش صدا میشود که در میکس و مسترینگ بسیار مضر هستند .
استفاده از Headphones
هدفون ها ابزاری مناسب و کامل کننده در مبحث میکس و مسترینگ می باشند . آنها یک روش ارزان برای شنیده شدن طیف گسترده و کاملی از فرکانس ها و تشخیص مشکلات در میکس و مسترینگ ها در اتاق های نامناسب مخصوصا در فرکانس پایین تر از 40 هرتز میباشند . هدفون ها همچنین باعث پوشانده شدن کامل گوش ها و در نتیجه نشنیدن انعکاس های محیطی و فرار از مشکلات ناشی از Comb Filtering هستند .
اما بیاد داشته باشید که هدفون ها مکملی کارآمد در شنیدن موسیقی و میکس و مسترینگ هستند و در کنار اسپیکر مانیتورها باید مورد استفاده قرار گیرند . در زیر برخی از موارد مهمی که موجب میشود اسپیکرها برتری نسبی به هدفون ها در میکس داشته باشند را در چند جمله خدمتتان عرض میکنم :
- ایجاد مشکلی شنوایی بدون رنگ باند متناظر ، یا به اصطلاح Crossbleed در هدفون ها.
- نبود انعکاس محیطی در هدفون ها و خطا در تشخیص ابعاد میکس (Space) و عمیق تر (Depth) و عریض تر شدن میکس ها (Stereo Panning) .
- درک ناقص دامنه و فشار صوت در محیط DBSPL و میانگین قدرت واقعی امواج (RMS) در محدوده فرکانس های پایین 50 هرتز.
- خسته شدن سریعتر گوش شنونده نسبت به اسپیکرها بعلت برخورد نزدیک با پرده گوش.
- گرم شدن محیط هدفون و گوش ها در استفاده های طولانی مدت و درنتیجه خطا احتمالی شنیدن Pitch فرکانسی در حد میکروسنت Micro Cent (هر 100 Cent یک نیم پرده میباشد).
Room Simulator
شبه سازهای اتاق برای استفاده هدفون
همان طور که اشاره شد استفاده از هدفون ها ، بخش درک انعکاس اصواط در محیط را از دست میدهیم و این اتفاق برای ما در میکس موسیقی خطا و اشتباه ایجاد میکند . برای رفع این مشکل چند کمپانی در این زمینه VST شبه ساز اتاق یا Room Simulator تولید کرده اند که دقیقا همان انعکاس های محیط اتاق را به صورت مجازی در هدفون شما ایجاد کنند .
نویسنده : علی اصفهانی
فروش ویژه