سبد خرید
تاریخ امروز : اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳ ۳:۴۴ بعد از ظهر

اشباع کردن و برانگیختن صدا – فراتر از نیاز در میکس و مسترینگ

orchestralSaturationNB - اشباع کردن و برانگیختن صدا - فراتر از نیاز در میکس و مسترینگ
علی اصفهانی
علی اصفهانی
مدیر آکادمی و مدرس دوره های تخصصی صدا و موسیقی

Saturation and Exciters

یکی از وظایف ما به عنوان مهندسان صدا، انتخاب درست میکس با توجه به موادی است که با آن سروکار داریم. تجربه و عادت ها در میکس ما را وادار می کند بیشتر به آنچه می دانیم برای یک کار خاص کار می کند تکیه کنیم و همین مقوله خطر از دست دادن خلاقیت را برای ما ایجاد می کند.

این مقاله کوتاه و ویدئو آموزشی در مورد چگونگی استفاده از ابزارهایی است که معمولاً در زمینه خاصی در تنظیمات غیر منتظره در میکس استفاده می‌شوند، یا به عبارت دیگر چگونگی استفاده خلاقانه از آنها را برای پاسخگویی به نیازهای خود در میکس بررسی و آموزش میدهد.

feat image 16 best saturation plugins 2020 - اشباع کردن و برانگیختن صدا - فراتر از نیاز در میکس و مسترینگ

پردازنده های هارمونیک چیستند؟

پردازنده های هارمونیک ابزارهایی هستند که محتوای هارمونیک سیگنال را با استفاده از تکنیک های مختلف دستکاری و رنگ آمیزی می کنند، از یکسان سازی پویا و دستکاری فاز گرفته تا بررسی کردن هارمونیک و اعوجاج ظریف سیگنال صدا. پرکاربردترین پردازنده‌ها در این دسته، محرک‌ها Exciters و اشباع‌کننده‌ها Saturators هستند، اولی معمولاً محتوای فرکانس بالا را هدف قرار می‌دهد و دومی با تاثیر درکل پهنای باند فرکانسی مشخص می‌شود.

ما عادت داریم از این پردازنده‌ها برای ژانرها و سازهای خاص مانند گیتار، کیبورد و درامز در موسیقی پاپ/راک و حتی صدای وکال استفاده کنیم تا درخشندگی و رنگی را که ممکن است در حین ضبط نداشته باشیم و یا حتی ریکورد نکرده باشیم، اضافه کنیم.

با این حال، گاهی اوقات با موقعیت‌هایی مواجه می‌شویم که انتخاب‌های استاندارد ما به ما اجازه نمی‌دهند به آنچه در ذهن خود داریم برسیم. به عنوان مثال، ما احساس می‌کنیم که در یک آهنگ به فرکانس های بالاتر یا Hi End (بطور مثال پلاگین رایگان Fresh Air کمپانی Slate Digital ) نیاز داریم، اما به اشتباه با اضافه کردن یک اکولایزر و تقویت ساده فرکانس‌های بالا ،صدای خشن و آزاردهنده ایجاد می‌کنیم که میکس مان را خراب می‌کند. در این ویدئو مواردی است که می توانیم راه های متفاوتی را امتحان کنیم.

استفاده از Exciters و Saturation برای تقویت موسیقی ارکسترال

پروسه میکس یک ارکستر معمولاً نیازمند دقت در حفظ صدای واقعی سازها است. این امر به ویژه در مورد موسیقی کلاسیک صادق است، جایی که صدای سازها برای حفظ احساساتی که نوازندگان سعی دارند به شنوندگان منتقل کنند “بسیار مهم” است. در این مواقع باید مسیر سیگنال را تا حد امکان تمیز نگه داریم.

با این حال، مواردی وجود دارد که در آنها به چیز بیشتری نیاز داریم. اگر به موسیقی متن فیلم فکر کنیم، ذهن ما فوراً به سراغ موسیقی فیلم  “super-hyped-larger-than-life” که یکی از فیلم‌های پرفروش هالیوود است می‌رود. اگر ما آنقدر خوش شانس نباشیم که در چنین زمینه ای کار کنیم (که به معنای کار در یک استودیوی ضبط صدا عالی با یک ارکستر واقعی و تجهیزات عالی است)، با این وجود ممکن است با چالشی روبرو شویم که آن صدای خاص را با استفاده از وی اس تی ها و بانک های نمونه به بهترین شکل بازتولید کنیم. در این مورد می‌توانیم سعی کنیم از پردازنده‌های هارمونیک Saturation برای به دست آوردن آن درخشش و وزنی عالی استفاده کنیم که یک اکولایزر ساده نمی‌تواند به آن برسد، زیرا نمی‌تواند شخصیت جدیدی را به صداهایی که با آن‌ها سر و کار داریم معرفی کند.

از یک طرف، یک تحریک کننده Exciters می تواند به ما کمک کند تا ترومپت را بدون ایجاد تند یا بدون تشدید صداهای مکانیکی، از میان یک ترکیب بهم ریخته جدا کنیم، یا می توانیم سیم های پر جنب و جوش بیشتری را با مقدار زیادی “کلوفون” بدست آوریم. از سوی دیگر، استفاده هوشمندانه از اشباع کننده ها می‌تواند وزن بیشتری را در محدوده پایین بدون ایجاد گل آلود کردن آن به ارمغان آورد.

مراقب باشید، مراقب باشید و ... مراقب باشید!

به عنوان یک قاعده کلی، هنگام استفاده از این پردازنده‌ها باید مراقب باشیم، زیرا به راحتی می‌توان بیش از حد رنگ آمیزی را زیاد و کار را خراب کند. یک راه ساده برای بهبود رنگ تراک هایی که میکس می کنیم استفاده از پردازش موازی یا Parallel Processing است، یا در داخل  پلاگین استفاده از یک کنترل “Mix” یا با استفاده از یک گذرگاه موازی Parallel Bus، افزایش صدا یا تعادل صدای پردازش شده تا زمانی که بدون تغییر زیاد منبع به نتیجه دلخواه برسیم.

به خاطر داشته باشید که در میکس سازهای آکوستیک اصطلاحی وجود “اعمال کمتر، میکس بهتر است”، زیرا معمولاً می توان با اعمال کم یا استفاده درست و ناچیز پلاگین ها با اقدامات کوچک و ظریف به میکس درست دست یافت که در کنار هم صدای بزرگ و شادابی را ایجادکرد ، این تمام چیزیست که به آن نیاز داریم.

سبک ارکسترال Orchestral

اگر به دلیلی برای اینکه چرا این ژانر در لیست قرار دارد نیاز دارید، فقط به تماشای کلیپی از شخصی که در حال ضبط یا میکس یک ارکستر برای موسیقی متن فیلم بزرگ است بروید (در زیر ). آنها به ندرت به صورت جداگانه در استودیوهای کوچک ضبط می شوند. ارکسترها از استودیوی بزرگ استفاده می کنند، جایی که هر مفهومی که در مورد کم بودن بودجه وجود دارد، دور ریخته میشود.

ارکسترها می توانند صدها نوازنده داشته باشند که همگی با هم در یک اتاق می نوازند. فرآیند ضبط و میکروفن گزاری آنها می تواند یک کابوس باشد، زیرا اصوات و محدوده فرکانسی آنها در طول فرآیند ضبط یکدیگر را پنهان یا به اصطلاح Mask می کنند. معمولاً به ده ها میکروفون همراه با مکان و تکنیک های مناسب نیاز است تا یک ارکستر با صدای عالی بدست آید.

the hardest genre for mixmastering3 1 - اشباع کردن و برانگیختن صدا - فراتر از نیاز در میکس و مسترینگ

مترجم و ویراستار : علی اصفهانی

با عضویت در خبر نامه ایران طنین در جریان مقاله ها و آموزش ها و دوره های ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

فروش ویژه

0:00
0:00

Studio One

2021 Best DAW

0 تا 100 برنامه استودیو وان 5

بیش از 15 ساعت آموزش تصویری و کامل ترین دوره آموزشی کار با بهترین نرم افزار آهنگ سازی،میکس و مسترینگ در سال های اخیر با رعایت آخرین متود آموزشی به صورت کاملا آنلاین و 100 درصد تضمینی……!!!!!!!