تکنیک حرفه ای Sidechain Gate در ضبطهای بدون مترونوم
ضبط با کلیک یا مترونوم Metronome برای همه مواقع میتواند مناسب نباشد، مخصوصا زمانی که خیلی از گروه های حرفه ای به صورت جمعی و بدون استفاده از مترونوم آلبوم خود را در استودیو های بزرگ ضبط میکنند. اما اگر میکس ما در این نوع آلبوم ها نیاز به افکتهای مبتنی بر سرعت یا Tempo Sync داشته باشد چه راه کاری وجود دارد ؟ ما به شما نشان می دهیم که چگونه با چند طرفند ساده این کار را انجام دهید.
چرا از مترونوم یا کلیک استفاده نمی کنید؟
شکی نیست که ضبط با یک مترونوم کار را در هنگام ویرایش و میکس آسان تر می کند. نه تنها کار کردن در پروژه برای ویرایش و میکس راحت تر است، بلکه برای استفاده از جلوه های خلاقانه که در آن پارامترهای زمان باید با سرعت آهنگ مطابقت داشته باشند نیز مفید است. برخی از مهندسان و تهیهکنندگان از هنرمند میپرسند که آیا به مترونوم یا کلیک موقع ضبط دقت میکنند یا ضبط را با آن انجام میدهند یا خیر، در حالی که ضبط با مترونوم بسیار ضروت دارد و مهندسان موقع ضبط خوشحال هستند که هنرمند روی کلیک و مترونوم تسلط خوبی دارد و عالی نوازندگی میکند. با این حال، یک چیز مسلم است و آن این است که با تحمیل این موضوع یعنی نواختن با مترونوم به نوازندگانی که با آن راحت نیستند، چیزی به دست نمی آید و نتیجه ضبط خوبی نخواهیم داشت. در حالی که آرتیست ها و نمونه های بسیار شگفتانگیزی از هنرمندانی وجود دارند که بدون مترونوم یا کلیک ضبط میکنند اما همگی آنها با هم بسیار تمیز و عالی پیش میروند ،به نظر شما چه دلیلی وجود دارد که برای ضبط این نوع گروه ها و نوازنده گان جمعی که عالی با هم پرفرومنس دارند از مترونوم موقع ضبط استفاده کنیم و این جریان ارگانیک و طبیعی را بهم بزنیم ؟
ترفند بدون کلیک The No Click Trick
اجراهایی که بدون کلیک ضبط شده اند، مجبور نیستند از برخی از افکت های مبتنی بر تمپو Tempo-based استفاده کنند که می تواند حساسیت ریتمیک را به چیزهایی مانند لرزش Tremolos و تاخیر Delays اضافه کنند. Tempo-mapping میتواند به آمادهسازی ضبط برای ویرایش مبتنی بر Grid-based editing و tempo synced effects کمک کند، اما برای دومی، میتوان از یک رویکرد سریعتر استفاده کرد.
افکت گیتینگ Gating میتواند لرزه یا سیگنالی میدی MIDI مرتبط با سرعت سیگنال زنجیره جانبی sidechain تولید کند که از یک عنصر ریتمیک گرفته شود، چه با کلیک یا Metronome ضبط شده باشد یا نه. با گسترش این تکنیک ، گیت هایی که می توانند داده های MIDI را پس از باز شدن تولید کنند، می توان برای سایر وظایف همگام سازی مبتنی بر Side-chain نیز استفاده شوند.
گرفتن سیگنال میدی از منبع Getting A MIDI Source
تولید یک منبع sidechain و نحوه هدایت آن به پلاگین صوتی برای انجام افکت بسته به DAW شما متفاوت است، اما اصل یکسان است. اگر DAW اجازه دهد، میتوان هر شرطیسازی sidechain را مستقیماً به یک Send از منبع sidechain اعمال کرد. از طرف دیگر، اگر یک مسیر تکراری به عنوان ورودی sidechain استفاده شود، خروجی اصلی آن میتواند به گذرگاهی که پردازشگر افکت را تغذیه میکند، هدایت شود. به عنوان گزینه سوم، تا زمانی که خروجی اصلی تراک قطع شده باشد یا از خروجی های اصلی دور شود، می توان از Send ها استفاده کرد.
تهویه زنجیره جانبی Sidechain Conditioning
دریافت سیگنال Sidechain گاهی اوقات قبل از رفتن به مقصد نیاز به تمیز کردن و پردازش دارد، و گاهی اوقات می توان از Gate گیت های اضافی برای پردازش بیشتر صدا به شکل اولیه و مناسب تر برای استفاده در Sidechain بهره مند شد. در صورت نیاز، می توان از delay در سیگنال Sidechain استفاده کرد، یا برای ایجاد فیگورهای ساده ریتمیک در مسیر مقصد از عناصر پیچیده تر زمانی نیز بهره جست.
به مسیر سیگنال گوش کن
در این ویدیو مشاهده خواهید کرد که چگونه از تکنیک یاد شده بالا ، برای به دست آوردن افکت ترمولوی همگامسازی شده برای صدای پد PAD استفاده میکنیم.
Tempo Sync Off Grid
با به کارگیری این تکنیک ساده در فیلم ارائه شده بالا، مهندس یا تولیدکننده اثر رویکرد بهتری در میکس و مسترینگ دارد و در نهایت نوازنده بصورت راحت تری تمرکز خود را روی بهتر نواختن اثر انجام میدهد.
نویسنده : علی اصفهانی
با عضویت در خبر نامه ایران طنین در جریان مقاله ها و آموزش ها و دوره های ما باشید.
فروش ویژه